Zmena klímy na našej planéte sa prejavuje aj zvyšovaním priemerných teplôt. Stúpajúce teploty vplývajú na proces tvorby a topenia ľadovcov. Uvedomme si rozdiel medzi pevninským a morským ľadovcom a vyskúšajme si spolu v jednoduchom pokuse, ako topenie ľadovcov súvisí so zvyšovaním hladiny mora. Hľadajme cesty, ako môžeme každodennou činnosťou prispieť k znižovaniu našej uhlíkovej stopy, ktorá je jedným z faktorov ovplyvňujúcich zmenu klímy.
Cieľová skupina: Žiaci 3. – 6. ročníka ZŠ.
Ciele:
- diskutovať dôsledky zmeny klímy,
- pochopiť vplyv teploty na skupenstvo vody,
- uvedomiť si kolobeh vody v prírode,
- vyskúšať si bádateľské kroky pri jednoduchom pokuse, s dôrazom na realizáciu pokusu,
- nachádzať priame súvislosti učiva v škole s aktuálnymi výzvami na našej planéte.
Priestor: Trieda.
Pomôcky: Pre skupinu: 2 rovnaké poháre, 4 kocky ľadu, sitko, voda izbovej teploty, fixka, 2 papierové kartičky (biele alebo modrá a hnedá), Bádateľský list, podložka, ceruzka.
Do triedy: obrázky – fotografie s témou ľadovcov vo formáte A4 (vytlačené alebo prezentácia (online príloha), tabuľa, krieda/fixa, písacie potreby.
Rozsah: 2 vyučovacie hodiny.
Kompletnú aktivitu nájdete TU. Pri starších žiakoch môžete aktivitu rozšíriť o výpočet uhlíkovej stopy a zamyslenie sa nad spôsobmi, ako ju znížiť, či prepojenie na Archimedov zákon. Pri mladších žiakoch sa zameriame na celý kolobeh vody, priblížime príbeh putovania vody z pevninských a morských ľadovcov a zobrazíme ho na tabuľu/prostredníctvom pohybovej hry. Mladší aj starší žiaci môžu skúsiť vymyslieť vlastný pokus demonštrujúci zmenu klímy alebo konkrétnu aktivitu znižujúcu uhlíkovú stopu.
Článok vznikol vďaka finančnej podpore Nadácie SPP.