DAPHNE – Inštitút aplikovanej ekológie koordinuje program GLOBE na Slovensku. Už 30 rokov sa venujeme environmentálnemu vzdelávaniu, ktoré sme vždy prepájali s aktivitami zameranými na ochranu prírody, poznávanie ekologických procesov a praktickú ochranu biotopov a vzácnych druhov.
Spolupodieľali sme sa na príprave vzdelávacích programov a expozícií novo-otvoreného environmentálno-vzdelávacieho centra v Čunove, ktoré prevádzkuje Bratislavský samosprávny kraj. Boli sme pri zrode Centra ekovýchovy na Kamzíku, ktoré prevádzkujú Mestské lesy Bratislava a v ktorom realizujeme rôzne typy vzdelávacích aktivít.
Teší nás, že sme sa v roku 2020 mohli stať koordinátorom renomovaného bádateľského Programu GLOBE na Slovensku, ktorý umožňuje našim školám vlastné vedecké pozorovania napojené na medzinárodnú sieť a tiež medzinárodnú spoluprácu, v rámci ktorej môžu využiť svoje bádateľské a jazykové schopnosti.
Viac na daphne.sk
Program GLOBE (Global Learning and Observations to Benefit the Environment) je medzinárodný vedecký a vzdelávací program, ktorý poskytuje študentom a verejnosti na celom svete možnosť zapojiť sa do zberu údajov a vedeckého procesu a významne prispieť k nášmu poznaniu systému Zeme a globálneho životného prostredia.
Zem je zložitý a neustále sa meniaci systém s mnohými prvkami, ktoré sú od seba závislé a navzájom úzko prepojené. Zložité štruktúry životného prostredia sťažuje zistenie, ako do seba všetky tieto prvky zapadajú. Žiaci GLOBE skúmajú a študujú vedu o zemskom systéme aj prostredníctvom svojich výskumných projektov a projektov vedených NASA.
Program GLOBE ponúka širokú škálu vzdelávacích materiálov:
- vzdelávacie aktivity pre učiteľov aj študentov,
- učebné materiály,
- vedecké protokoly,
- medzinárodné a regionálne kampane na monitorovanie životného prostredia.
Okrem toho sú k dispozícii aj ďalšie materiály, ktoré učiteľom na hodinách pomáhajú rozvíjať kompetencie v oblasti vedy, techniky, inžinierstva a matematiky (STEM). Vytváraním týchto prepojení program podporuje povedomie o životnom prostredí.
GLOBE Program na Slovensku pracuje na princípoch bádateľsky orientovaného vzdelávania (IBL) - vyučovacej metódy zameranej na žiakov, ktorá povzbudzuje deti klásť otázky a skúmať problémy reálneho sveta:
- zlepšuje kritické myslenie,
- zlepšuje zručnosti pri riešení problémov,
- podporuje tvorivé myslenie a skúmanie,
- podporuje komunikačné zručnosti,
- zvyšuje angažovanosť a aktívnu účasť,
- prepája učenie v triede s reálnym životom.
Aktuálne je do programu GLOBE na Slovensku zapojených 50 škôl a vzdelávacích centier so 102 učiteľmi, ktorí skúmajú kvalitu životného prostredia vo svojom okolí. Školy sa do programu registrujú, dostanú sadu základných pomôcok na vedecké bádanie v rôznych oblastiach, učitelia sú podporovaní prostredníctvom webinárov, zdieľaním skúseností s kolegami, spoluprácou s expertami z vedeckých inštitúcií a pravidelnou metodickou podporou na medzinárodnej platforme
Vďaka ich zapojeniu sme prispeli až 4 630 údajmi do databázy, ktorú využíva aj NASA. Tieto údaje môžu využívať aj zapojené školy a vedia si porovnávať svoje pozorovania s pozorovaniami v iných krajinách.
Globálne vyučovanie a bádanie k podpore životného prostredia využíva osvedčené metódy bádateľsky orientovaného vyučovania.
… každodenné meranie a pozorovanie nevyspytateľných javov v atmosfére.
V meteorológii žiaci pravidelne sledujú momentálny stav atmosféry v okolí svojej školy a merajú ukazovatele, ako je teplota vzduchu, vlhkosť vzduchu, množstvo dažďových a snehových zrážok a ich kyslosť (pH). Všímajú si taktiež oblačnosť, pozorujú a dokumentujú typy oblakov, sledujú kondenzačné stopy lietadiel a aerosóly. Namerané dáta dávajú do súvislosti medzi sebou navzájom aj s ďalšími javmi, pretože v meteorológii obzvlášť platí, že mnohé s mnohým súvisí.
… bez vody to nejde - meriame vlastnosti vody a pozorujeme život vo vode.
Vlastnosti vody sledujeme opakovane v priebehu celého roka, najlepšie každý týždeň až mesiac. Zaujíma nás priehľadnosť a teplota vody, kyslosť (pH), vodivosť, obsah niektorých látok vo vode - dusičnany a dusitany, rozpustený kyslík. Na jar a na jeseň merania oživíme zaujímavým biologickým prieskumom výskytu vodných bezstavovcov.
...uhlík je základný stavebný kameň všetkého živého.
Žiaci spoznávajú globálny kolobeh uhlíka a súvislosti so skleníkovým efektom a zmenami klímy. Pomocou rôznych aktivít sa dozvedia, kde sa uhlík nachádza, ako sa premiestňuje a akú úlohu majú v uhlíkovom cykle ľudia a ich činnosti. Objavia aj to, ako vedci zisťujú množstvo uhlíka v ekosystéme a sami si vypočítajú napríklad biomasu učebne či množstvo uloženého uhlíka na vybranej lokalite. Poznávanie je spestrené aj pokusmi, v ktorých žiaci skúmajú úlohu rastlín v kolobehu uhlíka.
... neopakovateľné sledovanie opakujúcich sa zmien v prírode v priebehu roka.
Vo fenológii pátrame po prvých lístkoch pri rašení púčikov, sledujeme, ako sa prebúdzajú a zaspávajú stromy.